Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które manifestuje się zwykle we wczesnym dzieciństwie (zwykle w ciągu pierwszych trzech lat życia). Charakteryzuje się ono znaczącymi trudnościami w nawiązywaniu relacji społecznych, ograniczeniami w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także stereotypowymi i powtarzalnymi wzorcami zachowań i zainteresowań. Według danych z Amerykańskiego Towarzystwa Autyzmu: autyzm i inne zaburzenia ze spektrum autyzmu dotykają jedno na 150 dzieci, natomiast Brytyjskie Narodowe Towarzystwo Autystyczne podaje, że jeden na 100 ludzi cierpi na te zaburzenia. Szacuje się, że w Polsce mieszka około 250–350 tysięcy osób z różnymi formami autyzmu.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu mogą mieć swoje korzenie w defektach neurologicznych, których dokładne przyczyny nie są jeszcze w pełni zrozumiane. Genetyka odgrywa tu znaczącą rolę, możliwe są także czynniki środowiskowe, ale badania w tej dziedzinie są nadal w toku. Autyzm nie jest spowodowany przez sposób wychowania ani przez decyzje rodzicielskie.
Wczesna diagnoza spektrum autyzmu i interwencja terapeutyczna jest kluczowa w procesie leczenia. Biorąc pod uwagę złożoność kliniczną spektrum autyzmu oraz jego neurobiologiczne przyczyny, niezwykle ważna jest współpraca między różnymi specjalistami medycznymi i terapeutycznymi. Podejście to ma na celu dokładne zdiagnozowanie spektrum autyzmu i opracowanie odpowiedniego planu terapeutycznego i medycznego, tak, aby odpowiedzieć na indywidualne potrzeby Pacjenta.
Centrum Spokojna Głowa oferuje profesjonalną diagnozę oraz kompleksową pomoc dostosowaną do indywidualnych wyzwań i mocnych stron każdej osoby. Nasi doświadczeni eksperci wspierają osoby w spektrum autyzmu na każdym etapie – od diagnozy po wsparcie w codziennym funkcjonowaniu.
Objawy autyzmu
Spektrum autyzmu oznacza, że objawy mogą się znacznie różnić między osobami. Niektórzy mogą wykazywać łagodne objawy i funkcjonować stosunkowo niezależnie, podczas gdy inni mogą wymagać intensywnego wsparcia w codziennym życiu. Osoby z ASD mogą doświadczać:
- Trudności utrzymaniu i prowadzeniu interakcji społecznych — np. problemy w rozumieniu i używaniu mowy niewerbalnej, takiej jak gesty, kontakty wzrokowe i wyraz twarzy.
- Problemów z rozumieniem emocji innych, co może prowadzić do wyzwań w relacjach społecznych.
- Ograniczonych zainteresowań i intensywnej fascynacji określonymi tematami lub przedmiotami.
- Powtarzalnych zachowań, takich jak machanie rękami, obracanie przedmiotów czy powtarzanie słów lub fraz.
Autyzm atypowy, znany również jako zaburzenie ze spektrum autyzmu atypowego lub nieklasyczny autyzm, jest formą autyzmu, która nie spełnia wszystkich kryteriów diagnostycznych dla klasycznego autyzmu, jak określono w standardowych systemach klasyfikacji, takich jak DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) czy ICD (International Classification of Diseases). Ta forma autyzmu często objawia się później niż typowy autyzm i może charakteryzować się mniej wyraźnymi objawami.
Diagnoza autyzmu (ADOS-2)
Podstawą diagnozy autyzmu jest wywiad diagnostyczny wg kryteriów zgodnych z ICD-10. W przypadku badania spektrum autyzmu u dzieci jest to wywiad z rodzicami lub opiekunami prawnymi, tak, aby uzyskać pełny obraz historii rozwoju dziecka oraz rodzinnej historii zdrowotnej, w tym wszelkie przypadki zaburzeń neurorozwojowych. Ważna jest również obserwacja, badania medyczne i neurologiczne oraz ocena rozwojowa na podstawie konkretnych, naukowych źródeł.
Po zebraniu odpowiedniego wywiadu i ewentualnym wykonaniem testów przesiewowych, wykonywany jest test rekomendowane przez PTP badanie ADOS-2.
- DIAGNOZA spektrum autyzmu U OSOBY DOROSŁEJ:
· spotkanie pierwsze: wywiad oraz narzędzia przesiewowe (AQ) (około 50-90 minut)
· spotkanie drugie: badanie ADOS-2 (około 50-60 minut)
· spotkanie trzecie: podsumowanie i opis (około 50 minut)
- DIAGNOZA spektrum autyzmu u DZIECI i MŁODZIEŻY
· spotkanie pierwsze: wywiad diagnostyczny (z rodzicem/opiekunem, w tym wywiad rozwojowy) oraz kwestionariusze przesiewowe (ASRS, AQ poniżej 16 roku życia) (około 50-90 minut)
· spotkanie drugie: badanie ADOS-2 (około 50-60 minut)
· spotkanie trzecie: podsumowanie i opis (około 50 minut)
Spotkania odbywają się w komfortowych warunkach zaufania, bezpieczeństwa i poufności.
Dlaczego warto szukać wsparcia?
Terapia autyzmu
W „Spokojna Głowa” dążymy do zapewnienia wsparcia, które uwzględnia całościowe podejście do każdej osoby z ASD. Nasz zespół składa się z wykwalifikowanych terapeutów, psychologów, oraz psychiatrów którzy współpracują, aby zapewnić najlepsze możliwe wyniki dla naszych pacjentów i ich rodzin.
Jeżeli Ty lub ktoś z Twojej rodziny potrzebuje wsparcia w zakresie autyzmu, nie wahaj się skontaktować z nami. Jesteśmy tutaj, aby pomóc każdej osobie osiągnąć swoje pełne możliwości i cieszyć się pełnią życia.
[1] Waś, A., Sobaniec, P., Kiryluk, B., Sendrowski, K., & Otapowicz, D. (2011). Czy to autyzm? Trudności w diagnozie. Neurologia dziecięca, 20(41), 105-110.
[2] Autyzm rodzinny – Nie-Grzeczne Dzieci. [dostęp 2008-11-23]. [zarchiwizowane (2008-12-11)].