Komunikacja jest sztuką, wymagającą nieustannego doskonalenia, elastyczności, umiejętności wyrażania swoich emocji i słuchania. O ile w teorii zasady komunikowania wydają się jasne, o tyle w praktyce rozmowa może być źródłem konfliktu, stresu, niepewności, zachwianego poczucia bezpieczeństwa i budowania niewłaściwych osądów.

Każdy z nas jest indywidualną jednostką, a na sposób komunikacji wpływ ma wiele czynników zewnętrznych. Różni nas wiele – również w zakresie porozumiewania się. Badania i publikacje (Kozyra, 2008) wskazują, że kobiety i mężczyźni komunikują się za pomocą innych schematów. Kobiety używają znacznie więcej słów, mają większe zdolności werbalne, podczas gdy mężczyźni chętniej stawiają na lakoniczne i asertywne komunikaty. To oczywiście bardzo duże uogólnienie, niemniej jednak doskonale pokazuje, jak wiele elementów może tworzyć barierę. Barierę, która wpływa na relacje, pewność siebie, samopoczucie, karierę zawodową.

Komunikacja to nie tylko słowa. To również całe spektrum działań niewerbalnych, które dopełniają rozmowę, sygnalizują emocje, ułatwiają zrozumienie rozmówcy. Ich brak może być rozumiany jako tłumienie emocji, podczas gdy ich nadmiar może być interpretowany jako agresja w komunikacji. 

Tak wiele zmiennych i tak znaczne różnice prowadzą często do problemów, w przełamaniu których pomóc może doświadczony i kompetentny terapeuta. 

Zaburzenia w komunikacji – przyczyny?

Trudności komunikacyjne wynikać mogą z wielu czynników – zarówno osobowościowych, jak i środowiskowych. Najczęściej jest to związane z brakiem dojrzałości emocjonalnej, powstałymi blokadami, nieumiejętnością wyrażania swoich potrzeb, z niskim poczuciem własnej wartości i brakiem szacunku do swoich emocji. Nierzadko to pokłosie schematów wyniesionych z domu, stereotypów, nieumiejętnego słuchania innych. Dodatkowo bardzo często asertywna komunikacja traktowana jest jako opór rozmówców, a skłonność do oceny i przerzucania swoich stanów emocjonalnych na innych nie pomaga w otwartym i szczerym dialogu.

Trudnościami w komunikacji mogą być np.:

  • nieumiejętne wyrażanie swoich oczekiwań i potrzeb, 
  • niepełne komunikowanie i nazywanie swoich emocji, 
  • trudności w zachowaniu asertywnej postawy, 
  • używanie agresji werbalnej jako środka przekazu,
  • zamykanie się na komunikaty, nieumiejętność słuchania, bierność.

We wszystkich tych sytuacjach bardzo często popełnione są błędy komunikacyjne, które utrudniają zrozumienie przekazu i wywołują skrajne emocje. Mowa tu zarówno o „karaniu ciszą”, jak i tendencji do krytykowania, używania skrajnych zwrotów (np. „Ty nigdy”), lekceważenia emocji rozmówcy i niechęci do wysłuchania innego punktu widzenia. 

Komunikowanie emocji – wsparcie specjalistów ze Spokojnej Głowy

Tłumienie emocji i agresja w komunikacji nierzadko wymaga pomocy doświadczonego i kompetentnego psychoterapeuty. Jego rolą jest nieść wsparcie oraz proponować konkretne narzędzia i metody, które pomogą pracować nad trudnościami komunikacyjnymi. Podczas terapii Pacjent skupia się nie tylko na samym problemie, ale także ćwiczy zachowania asertywne, uczy się nazywania emocji i testuje nowe schematy zachowań. Wszystko to odbywa się bez oceny i bez kolejnych ścian komunikacyjnych, które mogłyby utrudniać pracę terapeutyczną.

Nasi specjaliści tworzą atmosferę bezpieczeństwa, otwartości i zrozumienia.

Doświadczenie psychoterapeuty

Wsparcie terapeuty, jego wiedza i wieloletnie doświadczenie sprawia, że praca nad komunikacją prowadzona jest w sposób bezpieczny, empatyczny i z wykorzystaniem efektywnych metod.

Gwarancja cykliczności

Podstawą jest regularność. Proces terapeutyczny może nie być łatwy – dlatego tak ważna jest cierpliwość, stosowanie zaleceń i uważne uczestniczenie w spotkaniach.

Globalne podejście do Pacjenta

Podczas terapii specjalista koncentruje się nie tylko na źródle problemu, ale także na wskazaniu technik i metod, które pozwolą stworzyć nowe schematy komunikacyjne. 

Komu możemy pomóc?

Poprawienie umiejętności komunikacji ma znaczenie dla rozwijania konkretnych umiejętności interpersonalnych, zażegnania konfliktów oraz barier, które dotychczas utrudniały budowanie relacji. Docelowo więc psychoterapia dedykowana jest Pacjentom, którzy nie wiedzą, jak rozmawiać o emocjach, jak przedstawiać swoje oczekiwania (również w przestrzeni zawodowej), jak prowadzić trudne dyskusje i jak radzić sobie w dialogach z rzeczywistą różnicą zdań. Specjalista pozwala zrozumieć, co leży u podłoża tłumienia emocji, skąd biorą się trudności w budowaniu komunikatów, a także jak nad nimi pracować i jakie schematy wprowadzić, aby w przyszłości rozmowa nie wzbudzała skrajnych emocji.